Nederland leest en Zeist vreest

27 oktober 2011

Nederland leest en Zeist vreest

Dinsdag 25 oktober werden de algemene beschouwingen gehouden. Alle gemeenteraadsfracties gaven hun visie op de komende tijd. En wel specifiek de begroting voor 2012. Een zwaar geheel, want hierin komen de snoeiharde bezuinigingen van het kabinet terecht. En Zeist gaat door met bezuinigen. In het betoog geef ik aan dat er vele bezuinigingen neer gaan dalen in Zeist. Allemaal verzonnen door het kabinet en gesteund door de PVV.

Bezuinigingen op de AWBZ, op de mogelijkheden tot participatie en reïntegratie (Wet werken naar vermogen) op de sociale werkvoorziening en de wajong en op de jeugdzorg. Iedereen is zich hiervan bewust, maar niemand durft hardop te zeggen dat het kabinet deze bezuinigingen wel bepaald, maar de uitvoering nog eens overlaat aan de gemeente. Je hoort nu de partijen klagen: "het is niet eerlijk, we moeten teveel bezuinigen". Maar in Zeist waren ze wel voorstander van het bestuursakkoord. Terwijl we als SP al waarschuwden dat het niet eerlijk is taken te krijgen maar niet het bijbehorende geld.
Zeist heeft wel wat geld opzij gezet om al die zaken voor de Zeister inwoners draaglijker te maken. De VVD echter neemt nu al een voorschot en wil al dat geld inzetten voor het toeleiden van mensen naar werk. Net of AWBZ dagbesteding en fatsoenlijke jeugdzorg niet belangrijk zijn. Vooral schrijnend is dat met name de mensen, die het al moeilijk hebben, nu weer de dupe zijn. En de veroorzakers van de ellende, de banken en louche politici, die komen er mee weg.
Zeist heeft een paar ellendige zaken op de rol om te bezuinigen. De bibliobus moet weg, opbouwwerk flink korten, geen OV naar austerlitz 's avonds en op zondag. Opvallend is dus dat een icoon van laagdrempelige cultuur, de bibliotheek met de bibliobus voor ouderen, scholen en kernen als Austerlitz en Den Dolder, wordt opgeofferd. En dat is wrang, juist in de week van de landelijke actie "Nederland leest".
Zeist wil wel veel geld steken in nog meer economische groei. Bedrijven van elders uit Nederland moeten naar onze regio komen. Die bedrijven hebben nu al werknemers, die zullen dus mee moeten verhuizen of ze staan dagelijks in de file. Onze regio is al veel te vol met bedrijven. Juist regio's als Flevopolder, Limburg, Zeeland het de noordelijke provincies lopen leeg. Dit is geen fatsoenlijk economisch beleid, maar dit is het leeghalen van regio's, waardoor het bij ons in het centrum maar meer dichtslibt. Zeist schrijf je met een Q, zegt het college. Voor hen is het de Q van qualiteit. Maar met dit economisch beleid is het de Q van Questions. De vraag waar we al die nieuwe mensen gaan laten en wat dit doet met onze natuur en onze duurzaamheid? Een stom beleid.
Lees de volledige algemene beschouwingen HIER:

Pieter Wout Duquesnoy