Eerste repair café Zeist was een succes

18 september 2011

Eerste repair café Zeist was een succes

Afgelopen zaterdag werd het eerste Repair Café gehouden in onze regio.18 elektrische apparaten, 2 computers, 2 fietsen, 1 houten rups, 3 spijkerbroeken, 1 gordijn en 1 iphonesnoertje konden gered worden.
Jan Schutte uit Zeist was een van de organisatoren van deze bijzondere dag.
Transition Towns werken aan praktische oplossingen en laten zien hoe iedereen die zelf kan uitvoeren. Transition Towns laten het niet afhangen van overheid of bedrijfsleven.

"Wij doen een beroep op de gezamenlijke ervaring, creativiteit, wijsheid en kracht van de mensen. Om in eigen huis, buurt en bedrijf te beginnen met de omschakeling naar een duurzaam, sociaal, veilig en gezond leven met minder energie".
Transition Towns vertrouwen op de kracht van de lokale gemeenschap. Jan Schutte verteld dat er ook in Zeist hard gewerkt wordt aan een lokale Transition Town. Transition Town Zeist heeft een geweldig doel: onze eigen wijk, dorp of (ei)land voorbereiden op de gevaarlijke combinatie van een permanente oliecrisis (Peak Oil) en de klimaatcrisis.
Na bestudering van deze twee grote kwesties, volgt bij ons de conclusie om de komende tientallen jaren massaal over te gaan naar een economie die onafhankelijk kan leven van de fossiele grondstoffen olie en kolen. Jan benadrukt dat Transition Town Zeist alles behalve een praatgroep is. Maar een doe groep . Het Repair Café welke afgelopen zaterdag werd gehouden samen met andere afdelingen is daar een goed voorbeeld van. In plaats van weggooien van defekte spullen willen ze hergebruik stimmuleren. Het gezamelijk repareren van defekte goederen is daar een mooi voorbeeld van.

Jantje P aan het werk aan zijn dvd-speler

In het Repair Café waren gereedschap en materialen aanwezig en kon met deskundige hulp van vrijwilligers van de WVT en de landelijke Stichting Repair Café goederen gemaakt worden. Samenleven is samendelen. Transion Town brengt het in de praktijk. Jan Schutte hoopt dat ook in Zeist deze manier van samen leven een grote vlucht gaat nemen.
Naast het Repair Café is er een werkgroep eetbare stad, waarbij lokale produkten en gezamelijk tuinieren een onderdeel van kunnen zijn.
Ook een werkgroep duurzame energie ontbreekt niet.
Veranderingen en bewustwording beginnen in eigen straat en dorp. Jan Schutte vraagt Zeistenaren die meer willen weten uit om hem te mailen via tt-zeist@gmail.com. Uiteraard kunnen niet Zeistenaren op http://transitiontowns.nl/ kijken of ook in hun plaats een dergelijke werkgroep actief is.

Jan Schutte was zeer tevreden over afgelopen zaterdag. En sprak de hoop uit dat deze dag en het enthousiasme waarmee iedereen er aan mee werkte als een olievlek zich zal verspreiden. Ook richting Zeist. Iedereen die dat wil kan meepraten, maar vooral mee doen.
Op de foto: ook deze SP-er werd aan de slag gezet!

Op Youtube staat een filmisch verslag. U kunt het HIER bekijken.

Jantje Paasman