Gemeenten zeggen nee tegen afbraak sociale werkplaatsen

10 juni 2011

Gemeenten zeggen nee tegen afbraak sociale werkplaatsen

Zo'n 4000 demonstranten voerden op 8 juni in Ulft actie tegen de voorgenomen afbraak van de Sociale Werkplaatsen. Yolanda Schaap was een van de actievoerders en maakte er een verslag van.

Met het te water laten van een heuse protest vloot. Vier kano's, een rubber-motorboot, een niet zo betrouwbaar uitziend rubberbootje en een hele hoop reddingsbandjes. En een bemanning natuurlijk, die geen golf op de Oude IJssel te hoog is.

de protestvloot

Terwijl de Anti Armoede Armada van wal stak liep de rest van de actievoerders over de brug naar de Dru. Daar werden flyers uitgedeeld aan de VNG congresgangers. Steltlopers liepen door de actie heen en als de VGR'ers de haag van SP activisten waren gepasseerd zagen ze de SP vloot vanaf de brug over de Oude IJssel. Alsof het nog niet genoeg was werden ze aan de andere kant van de brug door de FNV opgevangen waar de actie vrolijk doorging

de actievoerders

Onze actie was natuurlijk niet zomaar. Het ging om 'het Bestuursakkoord', de afspraken tussen VNG voorzitster Jorritsma en haar VVD vriend Mark Rutte. Door het Bestuursakkoord mogen de gemeenten en provincies 2 miljard euro bezuinigen op de sociale uitkeringen en de sociale werkplaatsen. Op het VNG congres is over 'het Bestuursakkoord' vergaderd en gestemd. 80% van de gemeenten gaat niet akkoord met het bestuursakkoord en dus mag de VNG opnieuw gaan onderhandelen met de regering.

vrolijke actievoerdsters

Een overwinning voor de actievoerders, zij het dat het een tijdelijke overwinning is. We moeten nu maar weer afwachten wat er uit de nieuwe onderhandelingen gaat komen. Ook de Zeister wethouders en de burgenmeester werden door actievoerders gevraagd om tegen de afbraak van sociale werkplaatsen te stemmen.
Op de landelijke SP site Gemeenten zeggen NEE kunt u verder lezen over de strijd regen de afbraak van de sociale werkplaatsen.

actiespandoek