Belcour SPreekuur 25 juni

28 juni 2011

Belcour SPreekuur 25 juni

Ook op deze laatste zaterdag voor de zomervakantie hield de SP met haar Caravan weer SPreekuur. Helaas was dit een ontzettend natte dag, soms viel de regen flink neer op het winkelende publiek. Ondanks de regen hebben we toch weer met meerdere mensen gesproken, onder andere over de noodzaak van voedselbanken (ook in christelijke regionen rond Nunspeet, dus).

Niet geheel toeval was het dat Graas Teuben, coördinator van Voedselbank Zeist, aanwezig was. Hij was een van de drie genomineerden voor de "Geef eens een Duim" trofee. Een landelijk initiatief om lokale vrijwilligers in het zonnetje te zetten. De winkeliersvereniging van Belcour deed dat, helaas in de regen, maar wel met een heuse prijsuitreiking. Naast Graas stonden ook de vrijwilligers van het Kringloopcentrum Zeist-Driebergen op het podium. De winnaar was Marijke Speulman. Zij is vrijwilliger bij de Speel-O-Theek en zorgt er voor de indeling van de vrijwilligers en ontwerpt ook nieuw speelgoed. Ook de SP feliciteert alle genomineerden en uiteraard Marijke met haar eerste plaats.

winnares Marijke Speulman  Graas Teuben van de Voedselbank Zeist

En natuurlijk hebben we aandacht gevraagd voor het open houden van het NS loket op station Driebergen-Zeist. NS wil dit sluiten vanwege kosten en omdat de OV-chipkaart eraan komt. Maar de OV-chipkaart is voor veel mensen, waaronder gehandicapten, nog te onveilig en te lastig. De belangenorganisaties hebben nog vele bedenkingen. En ook een kaartje kopen aan de automaat is voor onder andere ouderen en blinden nog helemaal niet zo makkelijk. De NS stelt dat "voor veel ouderen en gehandicapten wordt het kaartje vaak vooraf gekocht door een kennis of familielid of zo." "Dat kan best wel zo zijn", zegt raadslid Pieter Wout Duquesnoy, "maar bijvoorbeeld de belachelijke afschaffing van een groot deel van het PGB maakt dat dit allemaal weer moeilijker wordt. Nu kunnen mensen met een PGB, met hulp die ze zelf kunnen kiezen, zelfstandig in onze samenleving meedoen. Maar afpakken van PGB en het wegbezuinigen van NS servicepunten op belangrijke stations laat weer zien dat bezuinigingen steeds weer de onderkant van onze samenleving treffen." Omdat de NS nu pas op 4 juli denkt het loket te sluiten kunt u nog steeds uw klacht daarover doen via hun website, www.ns.nl.