Solidair tegen de klauwen van Europa

10 mei 2011

Solidair tegen de klauwen van Europa

De Solidair-dag was in Amersfoort. Ik had afgesproken met iemand van de harde kern van Red de Postbode. Vooraf stonden we wat te ouwehoeren, toen onverwacht Pieter-Wout Duquesnoy (SP-Zeist) mij op de schouder tikte.

Pieter-Wout ken ik al heel lang, zodat we met ons drieën een leuk dagje hadden. De opkomst op de dag viel wat tegen. Maar ik begreep dat er door het land meerdere politieke bijeenkomsten tegelijk waren, waardoor niet iedereen in de gelegenheid was. De Solidair-dag ging vooral over de vakbonds(strijd) op verschillende fronten, te weten de schoonmakers, Brandweer, Sociale Werkvoorziening en truckers. Het werd duidelijk dat onze sociale rechten en voorzieningen, als het aan het kabinet ligt, in versneld tempo worden afgebroken. Dennis de Jong (SP-er in het Europees Parlement) sloot af met een schokkend verhaal over in Brussel bekokstoofde financieel-economische afspraken waardoor ook in ons land de mogelijkheden van toekomstige kabinetten en van de vakbonden zullen verdampen, om de positie van de gewone mensen nog te kunnen verbeteren. Daarom moeten we nu als de donder actie voeren om te voorkomen dat Rutte met zijn handtekening ons lot bezegelt. Verder ging de dag over organising, de kloofdichters, en de revitalisering van de vakbond. Ook het boek 'Respect! De staking van de schoonmakers in 2010' werd gepresenteerd. Organising is een prachtige methode. Maar het kost tijd, en niets gaat vanzelf. Kortom: er is heel wat in beweging, en er staat heel veel op het spel!

Bart van Donselaar