Rondje tomaat, ook zondags te koop?

5 mei 2011

Rondje tomaat, ook zondags te koop?

Supermarkten in Zeist elke zondag open, de beslissing is nog niet gevallen. Met 15 voor- en 15 tegenstemmen moet er volgende maand opnieuw worden beslist. Een van de tegenstemmen was die van de SP. Daarmee sluit de SP zich onder andere aan bij de christelijke partijen. Maar voor de SP gaat het niet om de zondagsrust. Het gaat de SP om de kleine ondernemers en de rechten van de werknemers.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de kleinere winkels, bakker, slager, groenteman enzovoort, helemaal niet zondag open willen zijn.

De ondernemer zelf verliest zijn enige vrije dag of hij moet extra personeel in dienst nemen om open te kunnen zijn. En de omzetstijging loopt daar helemaal niet gelijk bij op. De grote supermarkten hebben wel voordeel, vooral omdat die kleine MKB-er op zondag juist niet geopend is (minder concurrentie). De supermarkt zal ook juist op zondag gebruik maken van de scholieren en oproepkrachten. De goedkopere werknemers. De SP vindt dat de keuze van de VVD om de zondagsopenstelling van enkele supermarkten op de agenda te zetten dan nog steeds een vreemde zet. Het is helemaal geen eerlijke concurrentie.

Pieter Wout op bezoek bij de kaasboer

Allereerst geldt voor de wettelijke regels voor deze zondags-opening dat er per 15.000 inwoners één supermarkt open mag zijn. maximaal 4 supermarkten in geheel Zeist. Een gok dus wie wel en wie niet mag. Hoe dit fatsoenlijk te regelen? Denk maar niet dat Austerlitz hier in hun kern van kan profiteren.
De VVD verweet de SP dat deze het geld van de scholieren af neemt door tegen de zondagopening te stemmen. Een heel dom verwijt.
Volgens de wet moet werk op zondag extra betaald worden. En zie: juist die goedkope scholieren mogen dan van de supermarkt aan de bak. Ooit was dit 200%, maar aan deze regelingen is flink geknabbeld. Mede door toedoen van de VVD en het neoliberale marktdenken. SP-Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy: "Daarnaast zie ik dat bijvoorbeeld in de GGZ er nu wordt getornd aan de ORT. Men wil deze onregelmatigheidstoeslag voor een deel afschaffen. Wie zegt me dan dat ook die andere verworvenheden niet net zo hard verdwijnen. Zeker als de totale omzet van de supermarkten niet zo geweldig stijgt.". Nog een voorbeeld is de houding van de VVD in de Tweede Kamer ten opzichte van de postbodes. De VVD blokkeert al voor de tweede maal de directe invoering van goede CAO-regels om postbodes en -bestellers structureel voor een fatsoenlijk loon te laten werken. Nu kan men in de postmarkt nog lange tijd voor een veel te laag stuksloon werken. "Wie kan mij bij de VVD garanderen dat die vakkenvullers binnenkort ook niet gedwongen worden voor stuksloon te werken", aldus Pieter Wout. "Laat de VVD eerst maar eens zien dat ze serieus mensen altijd willen laten werken voor een fatsoenlijk loon, dan kunnen we het er nog eens over hebben".

Andere beslispunten in de raad betroffen de parkeerservice, het afkoppelplan en het bestemmingsplan Sonnehaert. Het is goed dat we de parkeertaken over laten aan een coöperatieve dienst, in dienst van meerdere gemeentes. Wat het afkoppelplan betreft is het goed dat daar uitdrukkelijk nu wordt gewezen op voldoende drinkwater als een van de motieven. Maar hier had nog wel een tandje bij gekund. Het bestemmingsplan Sonnehaert, een prachtige villa waar je heerlijk kunt wonen (zie mijn verslag van mijn bezoek aan de toenmalige krakers vorig jaar). Nu gaat dit wederom een kantoor worden voor de KNVB. kantoren, die we al genoeg hebben leeg staan in onze regio. Heel jammer, dit had gewoon een woonbestemming moeten blijven, dus daarmee kan de SP niet instemmen.