L-Flat: ventilatiekanalen en asbest (vervolg)

27 april 2011

L-Flat: ventilatiekanalen en asbest (vervolg)

Na ons eerste contact als SP met De Kombinatie over het mogelijk asbestgevaar in de ventilatiekanalen van de L-Flat kregen we van bewoners en werklieden veel vragen. Dat komt deels omdat we als SP begrepen hadden dat bij elke woning de roosters open moeten staan, terwijl dat alleen voor de onderste woningen noodzakelijk is tijdens de schoonmaak.

Maar ook voor de bewoners was nog veel onduidelijk. Dus hebben we als SP op dinsdagmorgen, direct na Pasen, een gesprek gehad met de verantwoordelijke personen bij De Kombinatie. Het belangrijkste nieuws, vers van de pers zogezegd, was dat in de stofmonster nergens asbest is aangetroffen. Er is dus nu heel grote zekerheid dat bij het schoonmaken er inderdaad geen asbest vrijkomt en dat er dus geen gevaar is voor de bewoners.
Maar ondertussen was asbest-dreiging nummer twee al bij de SP gemeld. De asbestplaten, die naast de voordeur zitten. Deze platen krijgen ook een nieuwe kleur. Enkele van deze platen zijn echter gescheurd of gebroken. En ook die zijn overgeschilderd. Volgens de schilders is dat een "heel veilige oplossing". De asbestdeskundige bij de SP wist echter te vertellen dat het "ten strengste verboden is om asbest, in die toestand, te bewerken". Dus ook verven moet je niet doen. "Die kapotte platen moeten worden verwijderd." Gelukkig moest De Kombinatie ook toegeven, dat dit inderdaad de regels dienen te zijn. Er zal zo snel mogelijk bij die bewoners onderzoek worden ingesteld en de platen zullen worden verwijderd. namens de SP stelde Pieter Wout Duquesnoy dat "het wel erg verontrustend is voor bewoners dat er steeds verschillende zaken worden verteld door de arbeiders tijdens de renovatie." Dhr De Bruin, directeur van De Kombinatie stelde dan ook dat het ook binnen de gehele organisatie duidelijk moet zijn dat er 1 persoon verantwoordelijk is. Dit is in dit geval Gerry Kroeze, de directievoerder van de L-Flat. Ook zullen de werklui duidelijke instructies krijgen. Uiteraard kunnen bewoners, die twijfels hebben over een van de zaken tijdens de renovatie van de L-Flat dan ook altijd contact opnemen met dhr Kroeze (zie op http://www.kombinatie.nl/content/l-flat/informatie/contact.php).

Reiniging ventilatiekanalen Vollenhove