Wat doe je met een stoel waarvan een poot los zit?

1 maart 2011

Wat doe je met een stoel waarvan een poot los zit?

Met een broodrooster die niet meer werkt? Met een wollen trui waar mottengaatjes in zitten? Of met een computer die ineens heel traag is? Weggooien? Mooi niet! Het kan anders .

Transition Towns werken aan oplossingen en laten zien hoe je die zelf organiseert. Het Transition Towns-concept doet een beroep op de eigen inzichten, wijsheid, creativiteit en ervaringen van gewone mensen. Transition Towns zijn gebaseerd op de kracht van de lokale gemeenschap.

Op de Utrechtse Heuvelrug zijn al meerdere TT kernen actief in Zeist, De Bilt en Den Dolder. Transition Towns Heuvelrug is een samenwerkingsplatform voor iedereen die op de Utrechtse Heuvelrug met Transition Towns bezig is of aan de gang wil.

De Transition initiatieven hebben een ambitieus doel: je eigen stad, wijk, dorp of (ei)land voorbereiden op de combinatie van een permanente oliecrisis (Piekolie), de klimaatcrisis, en de noodzaak om te schakelen naar een economie die niet afhankelijk is van fossiele brandstoffen.

Op de niet winkeldag 2010 gaf de SP Zeist de initiatiefnemers de kans zich te presenteren bij de weggeefwinkelkraam. Oud Zeisternaar Bernard van Rijnsoever hield contact en vertelde ons regelmatig over de vorderingen van Transition Town .

Nu presenteren ze hun eerste nieuwsbrief .

Uiteraard brengen we deze nieuwsbrief graag onder de aandacht van onze website bezoekers in de rubriek “NET EVEN ANDERS" laten wij ook niet-SP leden aan het woord.
Gewone mensen die zich inzetten voor hun idealen, mensen en idealen die de SP een warm hart toe draagt. En die we op deze manier graag in de gelegenheid stellen hun bevlogenheid onder de aandacht van de bezoekers van de SP site te brengen.

Repareer zelf in het Repair Café
In het Repair Café draait het allemaal om repareren. In het Café zijn gereedschap en materialen aanwezig om allerlei reparaties uit te voeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, serviesgoed, gebruiksvoorwerpen, fietsen, speelgoed et cetera. Ook is er deskundige hulp aanwezig. Mensen die het Repair Café bezoeken, nemen van thuis kapotte spullen mee. In het Café gaan ze zelf aan de slag. Eventueel met hulp. Wie niets heeft om te repareren, neemt een drankje aan de bar. Of gaat helpen bij een reparatie van iemand anders.

Nieuwsbrief van TT Den Dolder

Transition Town Den Dolder heeft haar eerste nieuwsbrief vandaag de ether in gestuurd!

Heb je groen Dolders nieuws voor de nieuwsbrief, of wil je ‘m ook ontvangen? Stuur een mailtje naar dendolder@transitiontowns.nl.

* Sneeuwklokjes, krokusjes, het is voorjaar! Chris en Marianne hebben 50m2 moestuin gekregen bij Tuinvereniging Eigen Oogst. En we hebben een naam voor onze moestuin: Transitie Tuin. Wil je inspiratie opdoen of helpen, kom gerust langs op het WA terrein! Laat van te voren even weten via dendolder@transitiontowns.nl.
* Op 10 april om 14:00 uur staat een (hernieuwde) kennismaking met het Pleinesbos gepland. De wandeling is voor omwonenden en gebruikers van het Pleinesbos en onder leiding van boswachter Henk Hoogewerf van Utrechts Landschap. De Natuur en Milieu commissie Belangenvereniging Den Dolder en Transition Town Den Dolder hebben hiervoor het initiatief genomen. Wellicht wil de Beestenbende (zie mijnbeestenbende.nl) zich dan ook presenteren om het bos in de toekomst zwerfvuil-vrij te houden! Zin om mee te denken over de inhoud van de wandeling? Laat het me weten!
* Transition Town Den Dolder is in samenwerking met enthousiastelingen uit TT De Bilt en TT Zeist begonnen met het organiseren van een Reparatie Café. We doen dit in samenwerking met Stichting Repair Café (zie www.repaircafe.nl). Zin om mee te denken en organiseren? Laat het weten! Op 13-3 om 20:30 uur staat de eerste bijeenkomst gepland om met elkaar af te stemmen.
* Agenda filmavonden: 19 april om 20:00 uur The End of Suburbia en op 21 juni om 20:00 uur Crude Awakening.