Rondje tomaat: raadsvergadering 29 maart

31 maart 2011

Rondje tomaat: raadsvergadering 29 maart

In de raadsvergadering stond naast de aandacht voor Yamada, Japan, en het SOK-voorstel van de vliegbasis ook een plan ter beraadslaging over een extra hockeyveld voor Schaerweijde. Met dit extra hockeyveld kunnen er meer mensen sporten en dat is uiteraard goed. Maar er moet wel een flink stuk bos voor gekapt worden en er worden al zoveel bomen gekapt daar bij de Krakelingweg.

In meerdere rapporten kon de hockeyvereniging niet aantonen dat de door hen voorgestelde boscompensatie ook werkelijk kan. Zelfs een notitie ter elfder uren kon dit niet zwart op wit zetten. Het blijft bij "het ziet er naar uit de de provincie wel akkoord zal gaan". Dit is niet voldoende voor de SP: "geef nu gewoon zwart op wit aan dat deze boscompensatie reëel is, de natuurorganisaties zetter er namelijk grote vraagtekens bij". Daarbij komt natuurlijk het mogelijke plannetje om dat hockeyveld niet verdiept aan te leggen (dan heb je minder last van lawaai en lichtmasten). Er is een kans dat het hockeyveld namelijk het dak wordt van een nog te ontwikkelen parkeergarage voor Achmea. En dan is er uiteraard veel meer overlast en zal ook nog eens meer bos moeten verdwijnen om alle auto's toe te laten. Dit extra megalomane idee was dan ook het extra zetje om de SP tegen dit voorstel te laten stemmen.
Verder hebben we het meerjaren beleidskader voor werk en participatie vastgesteld. Hiermee willen we mensen met een uitkering van de sociale dienst (RSD), maar ook mensen met een WAJONG-uitkering of WSW-indicatie (sociale werkvoorziening), weer zoveel mogelijk aan het werk krijgen of weer meer in onze samenleving mee te laten doen. Een aantal partijen had dan ook een extra voorstel (motie) om voor dit traject meetbare afspraken te maken. Bijvoorbeeld dat er bij schuldhulpverlening maximaal 20 wachtdagen is en niet meer. Het idee achter dit voorstel is zeker goed. Alleen de verwoording was echt een gedrocht. In de tekst staat dat het college de hierna volgende prestatie-indicatoren en - afspraken moet maken met de uitvoerende partijen. Echter, in de mondelinge toelichting ging het meer over dat het college, samen met de buurgemeentes, toto een geheel van voorwaarden en meetpunten moet komen en dat andere gemeentes ook nog punten kunnen inbrengen. De SP miste als belangrijkste feit wel de sancties: "Je zegt dat er dit en dat gedaan moet worden, maar wat als het niet gehaald wordt? Hoe ga je handhaven?" Ook wilde Pieter Wout Duquesnoy nog dat er een extra afspraak zou komen dat de gemeente Zeist vóór eind 2011 een eigen, lokale clientenraad voor de sociale dienst heeft opgezet. De SP is dus heel erg kritisch over dit voorstel, maar met de mondelinge toezeggingen van de indieners heeft de SP ook dit voorstel gesteund.