Rondje tomaat: op kousevoeten over de vliegbasis

29 maart 2011

Rondje tomaat: op kousevoeten over de vliegbasis

Na gemeente Soest en provincie Utrecht was Zeist de laatste raad waar een beslissing over de Samenwerkings Overeenkomst vliegbasis Soesterberg werd genomen. In deze SOK spreken de drie partijen af dat ze samen de vliegbasis weer vrije natuur maken, met een klein deel bebouwd met woningen en een militair museum. En ze spreken af dat de provincie het geld voorschiet maar dat ze samen de kosten dragen en dus ook de risico's.

Tot zover geen vuiltje aan de lucht, we zijn het met zijn allen eens dat de omvorming naar natuur bij Soesterberg Noord en Den Dolder een goed project is. De precieze invulling, daar willen we nog wel over vechten. Soest wil wel een dure uitkijktoren, Zeist kiest liever voor een sobere uitvoering.
Maar er zit een adder onder het gras. Bij allerlei projecten binnen het "Hart van de Heuvelrug" gebeuren is nu al een tekort van 10 miljoen euro. En het organiserende team leek het een goed plan die 10 miljoen extra te verdienen met dure huizen op de vliegbasis. De provincie vindt dit een goed plan, alleen de provinciale SP heeft daar kritiek op. Maar Zeist en ook Soest hebben afgesproken dat de huizenbouw op de basis voor 1/3 bestaat uit goedkope woningen, 1/3 deel is middelduur en 1/3 deel dure woningen. Maar om 10 miljoen extra geld te halen, dan worden het dus heel weinig goedkope huizen. "Geen tweede Bosch en Duijn" was het commentaar van SP en GroenLinks. SP raadslid Pieter Wout Duquesnoy haalde zich de atlas van de omgeving vliegbasis Soesterberg weer voor de geest: "Dure woningen waren met een geel-gouden kleur aangegeven en rondom de vliegbasis is het nu al een goudkust, zogezegd en daar zitten we niet op te wachten".

contouren vliegbasis Soesterberg

Dus het zou een interessante discussie worden want de zinnen, die verwijzen naar de 10 miljoen, zijn wel uit het voorstel gehaald, maar het contract (de SOK) bevat nog steeds de clausule om 10 miljoen met huizenbouw extra te verdienen. Het amendement van het CDA stelde voor deze clausule uit het contract te halen. Nadeel is dat de provincie en gemeente Soest dan opnieuw moeten beslissen over dit gewijzigde contract. De collegepartijen D66, GL en PvdA lieten zich dan ook verwurmen om het contract intact te laten en alleen wat te onderzoeken extra stappen op te nemen. Zij stellen dat de provincie en de gemeentes eerst maar eens moeten uitzoeken of het tekort niet lager kan, of dat het tekort misschien binnen Hart van de Heuvelrug kan worden gecompenseerd. Als dat niet lukt, dan moeten we misschien wat soberder zijn op de vliegbasis. En als laatste redmiddel is daar het tweede Bosch en Duin. Pieter Wout: "Dit is allemaal al in de afgelopen 2 jaar uitgezocht. Er is toen geen resultaat gekomen. Wat is dan de hoop dat het nu wel gaat lukken? We hebben jaren geleden al afgesproken dat de vliegbasis geheel los zou staan van Hart van de Heuvelrug en dat moeten we dus zo laten."
De coalitie kiest dus weer voor kousevoeten en neemt geen duidelijk standpunt in. De SP neemt dat standpunt wel: Hart van de Heuvelrug is als project altijd al zeer discutabel geweest, de SP heeft daar nooit voor gestemd. We moeten nu resoluut kiezen om niet de vliegbasis en de mensen die een betaalbare woning zoeken de dupe van dat tekort van 10 miljoen te laten zijn.

Hello goodbye vliegbasis Soesterberg