Rondje tomaat: Meer snelweg langs Vollenhove?

17 maart 2011

Rondje tomaat: Meer snelweg langs Vollenhove?

In de afgelopen raadsvergadering moesten we beslissen over de komende werkzaamheden aan de A28. Laten we toe dat Rijkswaterstaat (RWS) extra asfalt aanlegt, zodat tijdens de werkzaamheden het verkeer wel door kan rijden. Grote voordeel is dat dan overdag wordt gewerkt en al het lawaai en de rotzooi dus niet 's nachts de mensen uit hun slaap houdt. Wordt dat extra asfalt niet aangelegd, dan moet er 's nachts worden gehamerd en gewerkt, veel overlast dus.

RWS heeft al wel toegezegd dat ook echt 's nachts dan geen storende werkzaamheden zullen plaatsvinden. Het enige probleem was nog het meten van de overlast. Omdat er een motie lag van de coalitie, met de strekking "meten overlast en bij teveel overlast aanpassen werkzaamheden", heeft de SP ingestemd met het voorstel. Maar ik moet zeggen, ik voel me wel genaaid. Allereerst omdat meteen na de stemming bleek dat de hele coalitie de motie helemaal niet in wilde brengen. Dus niks ervan dat we willen dat er echt gemeten wordt naar fijnstof en geluidsoverlast. En nu blijkt ook dat het Rijk dus gewoon de extra overlast op Vollenhove en Verzetswijk waarschijnlijk voor lief neemt: "We verhogen gewoon de normen en dan bezien we wel als het heel erg is welke extra maatregelen we gaan nemen. Maar het mag natuurlijk niet teveel geld kosten." Het maakt dat je volgende keer nog meer wantrouwen hebt tegen dit soort politiek. De SP moet dus zeer alert blijven in de raad.