Behoud onregelmatigheidstoeslag zorg

11 maart 2011

Behoud onregelmatigheidstoeslag zorg

De werkgevers van academische ziekenhuizen zijn van plan om de ORT voor hun personeel af te schaffen. De toeslag bestaat uit extra salaris voor werknemers die onregelmatige diensten moeten draaien, zoals 's nachts of in het weekend.

Personeel in de zorg werkt op moeilijke tijden, in de avonden en in het weekend. Daar hoort een fatsoenlijke beloning tegenover te staan. Sommige verpleegkundigen verwachten er 250 euro per maand op achteruit te gaan als de plannen doorgaan. Eerder gingen deze mensen er al op achteruit toen de leeftijdsuren werden afgeschaft en vervangen door persoonlijke budgetten Tijdens het debat over arbeidsmarktbeleid in de zorg kwam naar voren dat ondertussen ook in de geestelijke gezondheidszorg en de verslavingszorg door werkgevers aan de rechten van het personeel wordt gemorreld.
De handtekeningenactie is opgezet na de eerste onderhandelingen voor een nieuwe cao UMC. Daar maakte werkgeversorganisatie NFU bekend de bedrijfsvoering en inzet van medewerkers te willen flexibiliseren. Dit heeft gevolgen voor overwerk, aanwezigheidsdiensten en onregelmatige diensten (ORT). Ook heeft de NFU aangegeven in 2011 geen mogelijkheid te zien om de lonen verder te verhogen.

Werknemers uit de zorg vrezen dat, mochten de academische ziekenhuizen erin slagen om de ort af te schaffen dat ook doorgevoerd zal gaan worden binnen andere sectoren van de zorg

Om inzicht te krijgen in de mogelijke gevolgen van het afschaffen of beperken van de ORT heeft de SP Zeist aan medewerkers in de zorg gevraagd wat zij er van vinden. We vroegen hen onderstaande enquête in te vullen

Als de ORT wordt afgeschaft dan;

1) Stop ik met het draaien van onregelmatige diensten
2) Kom ik in financiële problemen
3) Overweeg ik een ander vak te kiezen
4) Blijf ik werken in de zorg
5) Anders, graag toelichten

Na (een eerste) bestudering van de stemmen bleek dat 33 procent van de verpleegkundigen bij het afschaffen van de ORT geen onregelmatigheidsdiensten wil gaan draaien en dat eenzelfde percentage dan buiten de zorg werk wil gaan zoeken. Inmiddels zijn er twee petities gestart ter ondersteuning van het behoud van deze toeslagen binnen de zorg. Aan de hand van de petitie 'Wij zijn voor behoud van onregelmatigheidstoeslag in de Universitaire Medische Centra' willen de betrokkenen laten weten dat onregelmatig werken gecompenseerd moet worden. ‘Onregelmatige diensten draaien is fysiek enorm belastend en komt de gezondheid van de medewerkers niet ten goede.’

Omdat ook bij de onderhandelingen over de GGZ cao dit ter sprake komt is daar een soortgelijke petitie voor http://petities.nl/petitie/behoud-van-onregelmatigheidstoeslag-in-de-geestelijke-gezondheidszorg.
De SP Zeist roept betrokkenen op om de vakbondsacties te ondersteunen en deze petities te tekenen.

* Een greep uit de reacties tot nu toe: Anja schreef “het salaris in de academische ziekenhuizen is al hoger dan in de perifere ziekenhuizen. en terecht omdat de werknemer daar meer bevoegdheden heeft.
Als de ort eruit gaat zal toch echt het uurloon omhoog moeten. in de wan diensten is de verantwoordelijkheid groter. Het zullen dan pittige sollicitatie gesprekken worden. Juist de wan diensten maken het werken in de zorg aantrekkelijk en dan niet alleen vanwege de ort maar ook in combinatie met kinderopvang “

* Tobi schreef: “I.p.v. bezuinigen op zorgvragers en zorgverleners kan er bezuinigd worden op topsalarissen/bonussen en wachtgeld regelingen.“

* De enquête kunt u in het blokje bovenin de rechterkolom invullen

* Lees meer over dit onderwerp op onderstaande sites Overleg-leden-over-CAO-UMC
en behoud_onregelmatigheidstoeslag_zorg.