Rondje tomaat: bezuinigingsdialoog

31 januari 2011

Rondje tomaat: bezuinigingsdialoog

De eerste raadsvergadering in 2011 was op 25 januari. Een klein, maar wel belangrijk punt was een besluit over een eindejaars-uitkering binnen de WWB. Jaren terug was er de Zalmsnip: 100 gulden voor iedereen met een minimum-inkomen.

Na de dood van de gulden werd dat 50 euro. Maar de minister wil niet meer dat mensen, die moeten leven van het minimum, zomaar een extraatje mogen krijgen. Managers krijgen kerstbonussen en een dertiende maand.
Iemand in de bijstand krijgt niets extra. Vorig jaar had Zeist nog wel deze uitkering gedaan. Dat was fout en de minister verwacht dan ook een uitspraak van de raad dat we het nooit meer zullen doen.
PvdA en GroenLinks moeten natuurlijk wel meedoen met hun college, maar om de schone schijn hadden ze nog een voorstel dat we zouden zeggen dat we het liever wel willen geven. Uiteindelijk vond de hele raad dat een extra uitkering voor iedereen met een minimum niet kan.
Iedereen, behalve de SP.
Het belangrijkste item is de bezuinigingsdialoog. Waarbij de gemeenteraad vraagt aan al de Zeister burgers om in goed overleg ideeën en voorstellen te doen om in onze gemeente te bezuinigen. De bezuiniging moet gebeuren, want alle gemeentes krijgen miljoenen minder vanuit Den Haag. De SP strijd uiteraard tegen een groot aantal van die bezuinigingen, zoals op cultuur en op de uitkeringen.
De dialoog met de burgers kan echter een heel nuttige zijn. En belangrijk is ook dat voor en tijdens de gemeenteraadsverkiezingen vanuit de burgers werd gezged dat zij, die inwoners van Zeist, de beste deskundigen zijn van hun eigen Zeist en dat we geen externe adviseurs moeten roepen om advies. Die uitgestoken hand is voor de SP een belangrijke motivatie om die burgers dan ook echt te betrekken bij zo'n belangrijk onderwerp.

Er waren nog enkele raadsaanpassingen. Zo wilde de VVD dat de gerichte bezuinigingen van het Rijk op Wajong, WWB en Sociale Werkvoorziening geheel te laten bezuinigen op die mensen. De SP heeft al berekend wat zo'n bezuiniging voor bijvoorbeeld de WSW betekend: het is desastreus. Solidariteit is de enige juiste weg en dus is het goed dat in principe maar 50% gericht bezuinigd wordt hierop. Gelukkig haalde het voorstel van de VVD geen meerderheid. Nu maar hopen dat er voldoende burgers en organisaties zijn die de gemeente van goed advies kunnen voorzien. Dat is nog even afwachten, dus.

Pieter Wout Duquesnoy