h

Rondje Tomaat Krakelingeweg

10 september 2010

Rondje Tomaat Krakelingeweg

In de raadsvergadering van 7 september was het belangrijkste onderwerp het bestemmingsplan Krakelingweg. De Krakelingweg, nu nog een ontzettend gammel straatje (wegdek, vorm) tussen Lyceumkwartier en bossen, moet een belangrijk deel worden van de Z-structuur. Dit is een verbinding van station Driebergen-Zeist, over de Driebergseweg, Woudenbergseweg en Krakelingweg, naar de A28.

Auto's, die niet in Zeist moeten zijn, maar van Oost Utrecht naar het noorden willen kunnen dan dus om Zeist heen rijden. Dit zal de druk verminderen op de Dorpstraten, de Lageweg, de Lindenlaan en de Utrechtseweg/Dreef. Maar gaat dus wel meer verkeer, dus meer overlast betekenen op de Krakelingweg. Gelukkig heeft de gemeente beslist om een maximumsnelheid van 50Km/uur in te stellen. Daarnaast ligt, op verzoek van bewoners, de nieuwe weg verder van de huizen af. Alleen bij de ingang van Schaerweijde gaat de weg doorgetrokken worden direct naar de A28 (carpoolstrook) en daar loopt ie erg dicht langs een achtertuin. Het ontwerp werd al voor de zomervakantie voor de zoveelste keer besproken, toen waren er veel klachten van sportvereniging, natuurclubs en bewoners. In de zomer is de wethouder echt rond de tafel gaan zitten met belanghebbenden en is een veel beter ontwerp gemaakt.

Er bleef een heikel punt, waarover de deskundigen het niet eens worden. Moet de middenberm 5 meter of 3 meter breed zijn. De gemeentelijke expert stelt 5 meter, gericht op een ecologische stepzone voor de boommarter. Anderen stellen dat voor het veilig oversteken van reeën het smaller moet (liefst geen middenberm). Een amendement van Seyst.Nu vroeg hierover de mening van de raad. De SP heeft niet gekozen voor dit amendement maar is meegegaan met het voorstel van de gemeente. Een heel belangrijke reden is dat anders een deel van de inspraakprocedure (met bezwaren enzovoort) en een goedkeuring van de provincie moet worden over gedaan. Dat gaat tijd kosten, waardoor misschien de financiering gevaar loopt. En eigenlijk kun je nu wel zeggen dat er, met alle inspraak, een goed voorstel is (en uiteraard altijd een compromis) en dat we dus eigenlijk ook moeten kiezen om na meer dan 14 jaar eindelijk dit plan nu eens echt uit te voeren.

Wel heeft de SP de moties van GroenLinks en van DGZ gesteund. De eerste stelt voor te bezien of een fietsoversteekplaats bij de ingang van Schaerweijde een sociaal en verkeersveilig plan is, de tweede motie vraagt om een inventarisatie van plekken in Zeist, waar bos-, natuur- of bomencompensatie kan gebeuren. Die inventarisatie kan natuurlijk nooit kwaad voor volgende projecten. Voor dit Krakelingweg project is het wel heel jammer dat het bos, dat verloren gaat, niet in Zeist maar in Leusden wordt gecompenseerd. Wat betreft die fietsoversteek, daarvan heeft de SP de suggestie gedaan dit te combineren met een zebrapad. Dit geeft de automobilisten meteen een teken, dat er daar overgestoken kan worden en zal ook het veel te hard rijden nog eens tegen kunnen gaan, zonder drempels of andere hindernissen.

U bent hier