GGZ Nederland wijst een eigen bijdrage van 175 euro af.

20 september 2010

GGZ Nederland wijst een eigen bijdrage van 175 euro af.

GGZ Nederland wijst een eigen bijdrage van 175 euro voor behandeling in de tweedelijns geestelijke gezondheidszorg in scherpe bewoordingen af. GGZ-instellingen zullen niet mee werken aan de inning van de eigen bijdrage. ‘Niet over de ruggen van onze patiënten’, aldus voorzitter Marleen Barth.

Vanaf juni dit jaar moeten alle mensen die begeleiding krijgen via de AWBZ een eigen bijdrage betalen. Denk aan ouderen met dagbesteding, verstandelijk en lichamelijk beperkten die werk doen op zorgboerderijen of andere dagbestedingscentra. Dit geldt ook voor arbeidstraining en dagbesteding in de GGZ.

De helft van de GGZ-cliënten die een eigen bijdrage voor begeleiding of dagbesteding moet betalen, komt ernstig in de (financiële) problemen. Dat blijkt uit onderzoek van het Landelijk Platform GGZ (LPGGZ).
De LPGGZ, de koepel van 20 cliënten- en familieorganisaties in de GGZ, maakt zich zorgen over de maatschappelijke en persoonlijke gevolgen van de invoering van de eigen bijdrage AWBZ. GGZ-cliënten moeten betalen voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk op therapeutische basis. Cliënten met een persoonsgebonden budget (pgb) betalen sinds 1 januari een eigen bijdrage; cliënten met zorg in natura sinds 21 juni.

Schulden
Veel cliënten kunnen volgens het onderzoek dat geld niet missen. Zij staan volgens het Landelijk Platform GGZ nu voor de keuze: bezuinigen op de eerste levensbehoeften, schulden maken of stoppen. De koepel ondervroeg 500 cliënten door middel van een enquêteformulier. Daarnaast ontving het LPGGZ ongeveer 100 vragen en opmerkingen via Meld je zorg. Uit de reacties blijkt dat 40 procent van de ondervraagden de begeleiding zal stopzetten of overweegt dat te doen.

Als cliënten stoppen met dagbesteding of begeleiding, verliezen zij structuur en houvast in hun leven. Isolement en ziekteterugval liggen dan op de loer, waarschuwt het LPGGZ. De bezuinigingsmaatregel werkt zorgmijding in de hand en is slecht doordacht, vindt het LPGGZ. Elke opname als gevolg van deze maatregel, doet de winst van 200 eigen bijdragen teniet.

Het actualiteitenprogramma Nieuwsuur maakte een reportage over de gevolgen van de eigen bijdrage AWBZ en filmde daarvoor ook in Zeist, dat kun u
HIER zien.
Medewerkers van diverse zorginstellingen in Zeist hebben hun bezorgdheid over de gevolgen van deze bezuinigingen al eerder aangekaart bij de SP. Ze vinden de bezuinigingen op deze zeer kwetsbare groep is onmenselijk en kortzichtig. De SP deelt deze zorgen en is van mening dat er niet moet bezuinigd worden op deze vorm van hulpverlening en is ook blij dat topbestuurders van Zeister instellingen ook achter dit protest staan. Wat niet wegneemt dat de SP kritisch zal blijven kijken naar het salaris en bonusregelingen voor topbestuurders van zorginstellingen. Zorg voor kwetsbare groepen moet gewoon mogelijk blijven en menselijk.

Bezuinigingen op deze relatief weerloze groep zal de samenleving met nieuwe gevolgen confronteren.
Het wegvallen van begeleiding voor veel mensen kan leiden tot een verergering van hun psychische problemen en een toename van maatschappelijke problemen. Te denken valt hierbij aan een toename van verwarde mensen op straat.