Brandveiligheid Amandelhof

10 september 2010

Brandveiligheid Amandelhof

De SP fractie is door een SP-er op de hoogte gebracht, dat er grote problemen waren met brandveiligheid van verzorgings- en verpleeghuis De Amandelhof. De vergunning klopte niet meer en de brandweer had onvoldoende kennis en inzicht in de werkelijke situatie.

Dit kan bij een brand gevaarlijke situaties, mogelijk noodlottig, opleveren. Voor ieders veiligheid is het belangrijk dat elke instelling in Zeist aan de gemeente en aan de brandweer aanpassingen in bouw en gebruik direct verteld. Dit is een taak van de eigenaren en de brandweer voert daar geregeld controles op uit. Bij de Amandelhof was het dus goed mis, maar is het wel OK bij andere instellingen?

De fractie heeft hierop vragen gesteld aan het college. De schriftelijke beantwoording was onderwerp in de raadsvergadering van 7 september. Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter SP, bedankte in die raadsvergadering de snelle en adequate reactie van gemeente en brandweer. "In de antwoorden en ook uit eigen informatie is gebleken dat direct na de melding er een vervroegde inspectie van De Amandelhof is uitgevoerd".

Minder tevreden was de SP fractie met de beantwoording van de derde vraag, namelijk of "er ook missers zijn bij andere instellingen?". In het antwoord stond "toezicht loopt per definitie achter de feiten aan". Hierop heeft de Pieter Wout aan de burgemeester de vraag gesteld of "dit niet meer pro-actief kan worden opgepakt? Bij een aanpassing van een gebouw moet vaak een (bouw-) vergunning worden aangevraagd. De behandelende afdeling kan dus heel makkelijk zo'n aanvraag of de goedkeuring van zo'n aanvraag direct doorspelen aan de controlerende afdelingen of brandweer."

Het antwoord van de burgemeester hield in dat het "altijd achter lopen bij de feiten" inderdaad wel erg kort door de bocht was en geen recht doet aan de situatie. Ook werd positief gereageerd op het door de SP ingebrachte idee om informatie van de ene afdeling gericht door te spelen naar de verantwoordelijke controle-afdelingen.

De vragen en de gehele beantwoording is te vinden op: http://raad.zeist.nl/Raadsstukken/Post_gericht_aan_de_raad/2010/10VRAAG039_Beantw_vragen_SP_veiligheid_Amandelhof