SP amendement over HR-ketels aangenomen

3 juni 2010

SP amendement over HR-ketels aangenomen

In 2008 heeft de SP, met steun van bijna de gehele raad, ruim 120.000 euro bestemd voor een "stimuleringsbudget duurzame energie". Dit geld kwam vrij vanuit de Gasdistributie Zeist en Omgeving (GZO). Dit jaar kwam het voorstel van het College om dit geld in te zetten voor een energieloket in het kader van het Milieujaarplan. Echter, doel van het voorstel in 2008 was om er een praktische zaak mee te dienen op het gebied van duurzaamheid.

Jeroen van Ravestijn, fractieassistent SP: "een energieloket om zicht te krijgen in het woud van subsidies is niet rendabel. De internetsite van de overheid, www.energiesubsidiewijzer.nl biedt voldoende informatie. Ook strookt het voorstel van de wethouder niet met de voorbeelden, zoals die genoemd zijn in het originele voorstel".

Bij de raadsvergadering heeft de SP een amendement op het milieujaarplan ingediend. Kern van dit amendement is om het geld gericht te besteden aan het al bestaande fonds voor de vervanging van verwarmingsketels. Door het stimuleren van het gebruik van de HR-ketel kan zo door burgers veel energie worden bespaard. Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter: "het geld moet voor alle burgers van Zeist zijn. Daarom lijkt dit HR-fonds in eerste instantie niet de beste vorm van de besteding. Maar in de HR-regeling is opgenomen dat na eeneerste fase ook huurders en corporaties aanspraak mogen doen op het fonds. Zodoende is het dus nu wel Zeist-breed". Ook hoeven er geen opstartkosten te worden gemaakt voor de regeling, zodat echt al het geld naar de duurzaamheid kan. Dit laatste gaf als heel praktische reden de doorslag. Het amendement is ondertekend door CDA, CU/SGP, D66 en uiteraard de SP. Op initiatief van ProZeist is door de raad besloten dat, willen we echt energiebesparing krijgen met deze maatregel, het vervangen van een goede HR-ketel door een nieuwe HR-ketel niet binnen de voorwaarden valt. Er is dan namelijk weinig duurzaamheidswinst te behalen. Door de steun van de fracties van CDA, PvdA, D66, Seyst.Nu, GDZ, CU/SGP en ProZeist is het amendement aangenomen en kan uitvoer van het HR-ketelfonds met dit extra geld doorgaan.