Mei wake Kamp Zeist

2 mei 2010

Mei wake Kamp Zeist

In de stromende regen waren ruim 50 mensen aanwezig bij de maandelijkse wake. Een wake, die zo'n beetje het thema van de oneerlijkheid mee had gekregen. Gijs Wildeman, voorzitter van de Raad van Kerken Zeist/Soest, sprak over het beleid ten aanzien van de vluchtelingen.

"Klinkeren is nog steeds mogelijk. Vele gemeentes, zoals Utrecht, doen nog wel aan noodopvang gewoon omdat het nodig is. En dat terwijl de Nederlandse wet het verbiedt". Dit is die oneerlijkheid, net als het terug sturen van mensen, die niet geduld worden in hun eigen land. Of die niets meer hebben.

aanwezigen bij de Mei wake

"We shall overcome". Dat geeft nog steeds aan dat er hoop is en verbetering mogelijk is. Dat werd ook duidelijk omdat veel mensen spullen meegebracht hebben voor Marianne uit Emmen. Opvang van vooral Somaliers en dat gaat echt niet zomaar.

aanwezigen Mei wake

En ook Peter Tersteeg vertelde zijn verhaal. Over de oneerlijke behandeling door de IND van Anjana en Sirjana. Zonder goede, betrouwbare behandeling kunnen deze meisjes niet overleven. Op de wake heeft de SP voor deze actie ook weer handtekeningen opgehaald. Op internet is de petitie te tekenen op http://petities.nl/petitie/anjana-en-sirjana-hebben-nederland-nodig

Anjana en Sirjana bij de wake