Zwembad Robbedoes met sluiting bedreigd

15 april 2010

Zwembad Robbedoes met sluiting bedreigd

Reinaerde is de zorgorganisatie in de regio Utrecht die zich richt op kinderen, jeugd en volwassenen met een beperking. Voor een brede groep mensen die ondersteuning nodig heeft, wil Reinaerde een optimale kwaliteit van bestaan bereiken. De kwaliteit van de zorg dreigt verder te verschralen: Reinaerde moet bezuinigen en gaat daarom per per 1 januari 2011 het zwembad Robbedoes in Den Dolder sluiten.

Op 29 maart vond een gesprek plaats tussen Michèle Hellendoorn, een van de huurders van het zwembad, en een vastgoed manager van Reijnaarde. Ook een vertegenwoordiger van de SP was daarbij aanwezig. Uit dit gesprek bleek dat Reijnaarde het zwembad inderdaad per 1 januari 2011 gaat sluiten.
De 50000 euro exploitatiekosten per jaar en de bijkomende kosten voor renovatie staan volgens Reijnaarde in geen verhouding tot het gebruik van het zwembad.

Op dit moment wordt slechts zo'n kwart van de tijd gebruik gemaakt van het bad. Als het bad sluit, stopt ook het zwemmen voor cliënten van Altrecht en de zwemlessen voor kinderen uit het dorp. Voor veel cliënten van Reinaarde en Altrecht is het wekelijks zwemuitje een van de weinige sportieve activiteiten buiten de afdeling. Niemand zal de ontspannende werking van zwemmen ontkennen. Zeker voor zorgafhankelijke cliënten is recreatief sporten van groot belang.

Op Hyves kunt u lid worden van de redzwembadrobbedoes-Hyves, als digitaal protest tegen de sluiting. En om gezamelijk te kijken of er oplossingen mogelijk zijn om de middelen te vinden waardoor het bad te behouden is.

Deze hyves is een initatief van /