Stop liberalisering postmarkt

11 april 2010

Stop liberalisering postmarkt

Red de postbodeDe SP Zeist verzamelt handtekeningen bij het postsorteerstation aan de Dijnselburglaan.

In heel Europa zijn postbodes de liberalisering van de postmarkt zat. Daarom vindt er van 12 tot 15 april een Europese actieweek plaats met als inzet een moratorium op de liberalisering van de postmarkt.

Dennis de Jong, SP fractievoorzitter in het Europees Parlement: 'De actievoerende postbodes hebben groot gelijk: postbodes moeten steeds meer werk doen onder steeds slechtere arbeidsvoorwaarden. Daarnaast worden er overal postkantoren gesloten en komt de post ook nog eens op minder dagen in de brievenbus. Ook is niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor mensen in dunbevolkte gebieden. Brussel heeft de privatisering destijds verkocht door te beweren dat er een lagere prijs en een betere service zou komen: dit blijkt dus niet waar te zijn. De liberalisering moet nu dan ook gewoon stoppen.'

Nederland loopt in Europa voorop met de liberalisering van de postmarkt. Wat dat betekent voor werknemers vertelde postbode Rob van der Post van het actiecomité Red de Postbode aan zijn Europese collega's: 'Wij worden door TNT op straat gezet en vervolgens door een dochteronderneming weer aangenomen onder beroerde arbeidsvoorwaarden. Er moet op kwaliteit en niet op arbeidsvoorwaarden worden geconcurreerd!'

Dennis de Jong heeft er vertrouwen in dat de acties van postbodes effect zullen hebben. De Jong: 'Het Europees Parlement heeft destijds bij het goedkeuren van de postliberalisering voorwaarden laten opnemen over sociale standaarden en service voor de burger. Aan die voorwaarden wordt duidelijk niet voldaan als de postmarkt geliberaliseerd wordt. Er moet dan ook nu een moratorium van kracht worden. Inzet voor de toekomst zijn voor de SP en de postbodes in ieder geval een sector CAO voor alle postbodes zodat er niet op arbeidsvoorwaarden word geconcurreerd. Daarnaast moet de overheid hoge normen voor service, frequentie en kwaliteit van bezorging stellen.

De internationale koepelorganisatie van vakbonden organiseert op woensdag 14 april een manifestatie tegen de verdere liberalisering van de post in de EU, in Brussel.

Breng de Post naar Brussel!

De postbodes brengen vanuit alle landen levensgrote postkaarten met onze eisen naar Brussel. Die kunnen onderschreven worden door zoveel mogelijk mensen.

Leden van de SP uit Zeist hebben zaterdag 10 april bij het postsorteerstation aan de Dijselburglaan handtekeningen verzameld onder de postmedewerkers. Die handtekeningen zullen dan ook meegaan naar Brussel woensdag 14 april.

SP Zeist verzamelt handtekeningen bij postsorteerstation Dijnselburg SP Zeist verzamelt handtekeningen bij postsorteerstation Dijnselburg