Het nieuwe coalitieaccoord

30 april 2010

Het nieuwe coalitieaccoord

7 april werd in de raadsvergadering het nieuwe coalitieakkoord besproken. Dit programma op hoofdlijnen van VVD, D66, PvdA en GroenLinks moet leiden tot een programma, dat door Burgemeester en wethouders uitgevoerd zal worden. Natuurlijk was er grote aandacht omdat D66 niet meer de grootste partij is, nu de fractievoorzitter en een mede raadslid de fractie hebben verlaten en zelf een nieuwe fractie zijn begonnen. Dat is natuurlijk wel een hele vreemde zaak, maar wat de SP betreft iets, dat D66 zelf moet oplossen. "Ik kan ze alleen aanraden de gehele communicatie en afspraken, ook binnen de eigen partij, beter te voeren een volgend maal" zegt Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter SP Zeist.
Het akkoord is HIER te vinden.
De bijdrage van de SP in de raadsvergadering was:

Voorzitter, allereerst wil ik de vraag beantwoorden van de VVD, of de SP ook wil meegroeien/meedoen met dit akkoord. Wel, voozitter, de SP zal steeds, bij alle voorstellen, steunen wat goed is en bestrijden de voorstellen, die niet passen bij onze SP meetlat. Maar nu zeg ik niets nieuws, dit zei Jan Voogdt 4 jaar geleden net zo.
De eerste waarschuwing is aan de nieuwe coalitiepartijen. Het betreft een uitspraak eerder op de avond van afgetreden wethouder Berkhout. Hij sprak bij het centrummanagement over "uw geld". Hiermee doelde hij op "geld van de raad". Ik zeg echter, laat deze nieuwe coalitie NOOIT zeggen dat het geld van de raad is, het is namelijk geld van Zeist en van haar burgers.
Terug naar het coalitieakkoord. Begin maart sprak de VVD dat Zeist na de verkiezingen meer liberaal en minder sociaal zou worden vanwege de verkiezingsuitslag. Nou, dan is de SP wel wakker en staat op de bres. Maar het lijkt alsof het met dit coalitieakkoord niet minder sociaal zal worden. Dit kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn, maar ik geef het voordeel van de twijfel. Meer duidelijkheid zal voor 1 november te zien zijn in het collegeprogramma. Wel een tweetal voorbeelden van misschien minder sociaal, namelijk het knabbelen aan de WMO indicatie en de bezuinigingen op de WMO.

Wat heel goed is zijn de wijkwethouders, de vraag is of zij dan ook echt spreekuur gaan houden in hun eigen wijk? En heel mooi is dat alle 4 de wethouders Zeister inwoners zijn en geen "beroepswethouders". De SP zou beroepswethouders nog wel kunnen accepteren, als dat "beroeps" dan ook meteen betekend dat er normale ontslagregels zijn, geen gigantisch wachtgeld (maar normaal WW) en een sollicitatieplicht. Maar zover is men landelijk nog niet. Ook heel goed is dat de samenleving in alle planmakerij een grote rol krijgt. Hierbij wil de SP dan ook aandacht vragen voor een belangrijk deel van die samenleving, namelijk de clientenraden van WSW, WMO en RSD. Laat hen, gevraagd en ongevraagd, de raad ook steeds van advies bedienen. HAAL ZE ERBIJ.

Ook wat betreft wonen klinkt het allemaal goed. Er wordt toch gesproken van minimaal 31% sociale huurwoningen. In alle verkiezingsdebatten vooraf had ik grote angst dat de partijen dit flink wilde verlagen. Wat mij wel zorg baart is dat we de huurders verplichten om mee te betalen aan duurzaamheid. Namelijk, het coalitieakkoord spreekt van een verplichting van woningcorporaties om huizen, ook bestaande, duurzamer/energievriendelijker te maken. En dan is de slotsom gewoon dat de huurder betaald. Bij mensen met een koopwoning wordt alleen gesteld dat "we daar voorzichting gaan onderzoeken hoe we die mensen kunnen stimuleren hun huis meer duurzaam te maken". Dit is weer zo'n slechte tweedeling, de SP stelt dat gelijke monniken gelijke kappen moeten hebben.

Financien in dit akkoord. Er zal de komende jaren weer meer geld in de reserves worden gestopt. En dat is vreemd want wij zijn op dit moment als de nummer 1 in behoudzaamheid in de provincie utrecht. Er komt dus weer te veel vet op de botten, zoals dat door Jeanette de Jong en Jan Voogdt in eerdere jaren al werd opgemerkt. Een verslechtering dus, vooral voor hen die het minder hebben. gelukkig is in het akkoord ook een item overgenomen uit het SP verkiezingsprogramma, namelijk de 80km/u op de A28 als maatregel tegen fijnstof en vervuiling. En een detailvraag blijft staan, voorzitter: wat bedoelen de partijen met dat Zeist over 4 jaar een "voorbeeldfunctie moet hebben op het gebied van de winkelsamenstelling"?