65-plusser korting op hun ID-kaart?

8 april 2010

65-plusser korting op hun ID-kaart?

Rondje Tomaat: CU/SGP kwam met een voorstel om 65-plussers 20 euro korting te geven op de aanschap van een identiteitskaart. Om te stemmen heb je tegenwoordig een ID-kaart nodig (paspoort, rijbewijs, ID-kaart). Er zijn in Zeist enkele honderden, die niet zo'n kaart hebben. Die mogen dus niet stemmen.

Het plan van CU/SGP was dan ook om de komende maanden alle 65-plussers goedkoper een ID-kaart te laten kopen als ze geen geldige meer hadden. Zodat zij allen kunnen stemmen op 9 juni.
Voor de SP waren er in hun voorstel 2 zaken niet duidelijk.
Het zijn niet alleen 65-plussers, maar ook andere Zeistenaren, die geen geldig ID hebben. "Waarom dan niet een echte solidaire regeling" aldus Pieter Wout Duquesnoy. "En is er wel onderzoek gedaan of te weinig geld de oorzaak is dat ze geen identiteitsbewijs aanschaffen?". Er kwam geen zekerheid omtrend deze vragen en het college gaf al aan dat mensen, die van een minimum moeten rondkomen, korting krijgen met de Geld Terug Regeling. Dat is dan ook voor de SP een veel betere en socialere oplossing. Alleen mensen, die het niet zelf kunnen betalen, moeten we ondersteunen. Uiteindelijk trok men de motie in en kreeg het college een opdracht met een voorstel te komen. Als het aan de SP ligt kan er in dat collegevoorstel wel geregeld worden dat we onze Bijzondere Bijstand gaan toepassen hiervoor en dat we de inkomensgrens gewoon een stuk hoger leggen. Zodat iedereen, die niet zomaar ruim 40 euro voor zo'n papiertje kan uitgeven, veel eenvoudiger geholpen wordt. Heeft u een laag inkomen en komt u in aanmerking voor de ZeistPas, let dan op. Want u kunt dus via de Geld Terug Regeling uw ID-kaart veel goedkoper aanschaffen. Neem anders even contact op met de gemeente om te kijken of u in aanmerking komt.

motietekst IDkaart CU-SGP