D66 wipt CDA

30 maart 2010

D66 wipt CDA

Rondje Tomaat:
Op 24 maart, drie weken na de verkiezingen, maakt D66 (als grootste partij) bekend in welke coalitie ze graag willen instappen. En wat blijkt, het is de oude coalitie, alleen is hieruit het CDA gewipt en dus vervangen door D66.

Het zijn dezelfde partijen van de oude coalitie waar de winnaars mee in zee gaan, maar met hele nieuwe ideeën (zo wordt gezegd). Ik ben benieuwd maar ook nog erg sceptisch.
Die scepsis is onder andere ingegeven door de opmerking van de VVD bij de start van de informatiegesprekken: "Zeist heeft gestemd en Zeist wordt meer liberaal en minder sociaal". Voor de SP was dat het moment om dan ook aan te geven dat "hier zeker de strijd zal worden aangegaan". Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy zei "dat de crisis en bezuinigingen vooral zwakkeren treffen, dus dat een sociaal beleid erg nodig is. Ook betaalbare (sociale) woningen zijn nu meer dan ooit nodig, want velen hebben door de crisis minder geld".
De SP heeft niet meegedaan aan de coalitie onderhandelingen. "We zijn realistisch en ik weet zeker dat er niemand is in de raad, die toegeeft dat de SP 1 wethouder krijgt terwijl ze maar 1 raadszetel hebben" alsdus Pieter Wout. "Onze rol in de coalitievorming is dan erg klein, deelnemen aan een coalitie zonder een wethouder te leveren: dat doen we zeker niet".
De (toekomstige) oppositie: Christenen, Lokalo's en de SP. Wij zien jullie op straat, tot ziens.