Jongerendebat in raadszaal

17 februari 2010

Jongerendebat in raadszaal

Vandaag vond in de raadszaal van het gemeentehuis het jongerendebat plaats. De meeste jongeren mogen nu nog niet stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Maar dat maakte het debat zeker niet minder spannend.

De 10 politieke partijen, die in de race zijn voor de raadszetels, werden dan ook flink aan de tand gevoeld. Voor de SP had Jan Achterberg zich aangemeld waarbij hij het ongelijk aangaf van de stelling "drankgebruik van jongeren moet strenger worden aangepakt".
Jan: "strafbare dingen, bijvoorbeeld door drankmisbruik, moeten worden aangepakt en gestraft. Veel belangrijker is voorkomen van problemen door goede voorlichting".
Nog beter werd het gezegd door een van de scholieren. "Mijn ouders dronken veel meer dan ik en toch zijn die goed terecht gekomen". Welk beter bewijs is er om niet alles in straf vast te leggen maar vooral de goede kanten en eigen verantwoordelijkheid te benadrukken. De discussie over het "weekend arrangement" en veel zwaardere straffen voor jongeren kreeg terecht veel kritiek van de aanwezigen. Op overlast moet je mensen aanspreken en niet steeds zwaarder willen straffen. Uiteindelijk is een winnaar van dit debat aangewezen, maar alle jongeren hebben hun grote inzet laten zien. Een pluim dus voor allen.

Jan Achterberg bij jongerendebat Zeist