Noble House

2 oktober 2009

Noble House

In 1994 kwam ik voor het eerst in Nepal. Een stap terug in de tijd. Een prachtig land met vriendelijke mensen, maar wat een contrast met wat wij hier gewend zijn!

De eerste stap was gezet. Een land waar ik nu regelmatig kom en waar ik probeer om op mijn eigen manier nog wat toe te voegen, zonder inbreuk te maken op de cultuur. Eerst begreep ik niet goed dat je door het geven van materie ook veel kapot kunt maken. Nu heb ik ontdekt dat je ook hier bij het begin moet beginnen: het aanbieden van een toekomst aan de kinderen door het geven van onderwijs. Door ze inzicht te geven gaan ze de waarde zien om voor zichzelf op te komen.

Tien jaar geleden zijn we hier heel toevallig mee begonnen door Utsab, een jongen van toen 15 jaar, te helpen om Engels te leren. Utsab greep zijn kans en heeft sindsdien de mogelijkheid gekregen om allerlei cursussen te volgen. Van talencursussen tot een gidsen-opleiding en een computeropleiding. Zijn droom werd daarna werkelijkheid, hij kon nu voor de andere kansarme kinderen iets betekenen en doorgeven wat hij geleerd had.

Inmiddels spreekt hij goed Engels en een beetje Spaans en Frans. Ook kan hij nu goed met de computer overweg en communiceert hij nu meerdere keren per week met ons via de computer van het dorp. Hiermee denken wij een heel klein beetje aan zijn toekomst te hebben toegevoegd. Een ander stukje toekomst voor hem heeft vorm gekregen omdat hij op dit moment voor onze stichting een aantal projecten leidt. Nu is Utsab met zijn vrouw Sita de spil in onze Nepalese activiteiten. Utsab en Sita, de vader en moeder van Noble House. Vertrouwde mensen, die wij nog kennen uit de tijd dat zij weinig kansen leken te hebben.

Om zijn toekomst, en ook die van andere kinderen te verstevigen hebben mijn man Peter en ik een klein privé project gestart dat we onderbrengen in de stichting. Dit project heet Noble House en is een opvanghuis voor kinderen zonder toekomst. Veel kinderen zwerven door de straten en velden, hebben vaak geen ouders, belanden in de prostitutie of in andere duistere praktijken. Deze kinderen kunnen wij nu helpen door ze op te vangen in het Noble House. Hier vinden zij een veilige haven, krijgen te eten, schone kleren, kunnen naar school en krijgen alle liefde en begeleiding van Utsab en zijn vrouw Sita.

Utsab en Sita doen er alles voor om deze kinderen de liefde en geborgenheid die ze nog nooit eerder hebben gekregen te geven. Veel kinderen krijgen daardoor een kans op een stukje toekomst, bijna op dezelfde manier zoals wij met Utsab gestart zijn.

Met het Noble House als centrum om andere projecten te starten zijn al veel resultaten geboekt. Met het gevangenisproject hebben we vele kinderen uit de gevangenis kunnen halen en opgevangen in een ander opvanghuis. Het medisch project helpt kinderen die een hersteloperatie nodig hebben of zonder medische hulp geen toekomst hebben. Het project op de berg wordt een klein centrum waar de lokale bevolking voorlichting en medische hulp krijgt en waar het tweede huis wordt gebouwd voor opvang van weeskinderen. Verder starten we in 2009 met het project voor de vergeten kinderen met het syndroom van Down.

Alle projecten worden verder beschreven op www.Engely.eu.

Noble House in Nepal