Werk en inkomen

Kansen om elkaar te helpen

Vele Zeistenaren geven een deel van hun tijd aan het broodnodige vrijwilligerswerk bij sportvereniging, scouting, jongerenwerk, enzovoort. Deze mensen moeten niet overmatig belast worden. We waarderen ze voor hun inzet. Dit kan door het mantelzorg-compliment en ook door goede ondersteuning en meer aandacht voor opleiding. Onze waardering uiten kan ook door meer aandacht aan het vrijwilligerswerk te besteden via de gemeentelijke pagina in de Nieuwsbode en op de gemeentelijke website en door de mogelijkheid te geven goede en zinvolle onderlinge contacten te leggen. "Samen voor Zeist" heeft hier een voorbeeldfunctie.
Maatjesprojecten, voedselbank, kringloopwinkel en weggeefwinkel zijn allemaal goede particuliere initiatieven. De verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente deze goed te ondersteunen.

Kansen voor vrijwilligerswerk

Door grote waardering uit te spreken en mensen verantwoordelijkheid te geven in hun vrijwilligerswerk geef je ook een stimulans aan dit vrijwilligerswerk. Gedwongen vrijwilligerswerk is geen oplossing voor mensen in een bijstandsuitkering. Vrijwilligerswerk en mantelzorg mogen niet in de plaats komen van regulier werk.Bij het verbeteren van de participatie moet altijd gekeken worden naar de capaciteiten en kwaliteiten van elke individuele mens.

Kansen voor werk

De SP ziet in Zeist een mix van alle soorten banen in kantoor, zorg, productie, winkels en horeca. Arbeidsbemiddeling en begeleiding naar een studie of baan is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Voor werknemers die door een beperking niet in het particuliere bedrijfsleven aan de slag kunnen, moet de taak van de sociale werkvoorziening blijven. De (re)integratie van werknemers met een WSW-indicatie naar een reguliere arbeidsplaats mag uitsluitend op basis van vrijwilligheid en daar hoort een terugkeergarantie naar de sociale werkvoorziening bij.

Kansen voor een volwaardig inkomen

Voor mensen, die niet kunnen werken, kiest de gemeente voor beleid op grond van maatwerk. Kijken naar de individuele capaciteiten van mensen en daarbij aansluiten. Als werken niet lukt door allerlei omstandigheden moet een menswaardig leven geborgd zijn. Er is veel zinnig werk te doen als vrijwilliger.

Kansen voor minima

De stand van de huidige uitkeringen en de hoge, toenemende lasten maakt dat gezinnen onder de armoedegrens moeten leven. De gemeente is verantwoordelijk voor een goed armoedebeleid. Elk kind dat opgroeit in armoede is er één te veel. Het minimabeleid dient de basis te zijn om mensen met een kleine beurs te ondersteunen, zodat zij niet in de problemen komen. Een verbetering van het minimabeleid is beslist nodig, gezien het feit dat in Zeist steeds meer mensen zijn aangewezen op voedselbank en weggeefwinkel. We kiezen voor een maatschappij, waarin mensen op hun eigen kracht moeten vertrouwen, dan moeten we als gemeente geen wantrouwen organiseren. Teveel controle kost veel belastinggeld.

Bij het minimabeleid is het zaak om de geld-terug-regeling (GTR) ruimhartig uit te voeren in combinatie met andere uitkeringen. Het minimabeleid moet niet stoppen bij de grens van 110% boven het bestaansminimum, maar kan vanaf die grens geleidelijk worden afgebouwd.

Verder naar Verkeer