h
Programma 2022-2026

09. Verkeersveiligheid, verkeer en vervoer

In Zeist is autogebruik nog te vaak leidend voor de indeling van de publieke ruimte, terwijl auto's onveiligheid veroorzaken en slecht zijn voor het milieu. Daarom wil de SP meer focus op openbaar vervoer en fietsverkeer. Daar waar de auto nog wel een plaats heeft, doen we dat zorgvuldig. We stimuleren deelauto-gebruik.
De SP wil dat:
- verdere afbraak van buslijnen een halt wordt toegeroepen. Goed en fijnmazig OV heeft een gunstig effect op de mobiliteit van jong en oud. Minder auto’s in het centrum maar niet minder winkelend publiek kan bijvoorbeeld door in te zetten op elektrische pendeldiensten tussen parkeerplaatsen, het station en het centrum.
- er in Zeist als ‘groene’ gemeente wordt gezorgd voor goed berijdbare en goed verlichte fietsroutes. Dit kan door uitbreiding van het aantal fietsstraten (waar de fiets voorrang heeft) van en naar het centrum, maar ook in het centrum zelf kunnen er zaken worden verbeterd, onder andere door uitbreiding van het aantal fietsstallingen. Fietsers moeten vaker voorrang krijgen bij verkeerslichten. We verbeteren de markering van fietspaden.
- verkeersveiligheid niet ondergeschikt wordt gemaakt aan doorstroming. De gemeente gaat voorzichtig om met verkeersremmende maatregelen en houdt dit simpel en effectief. Eenduidige oplossingen, die de mensen makkelijk kunnen begrijpen, hebben de voorkeur. We zorgen snel voor een normale en veilige situatie op de Voorheuvel.
- de 30-kilometerzones worden uitgebreid en dat in deze gebieden meer wordt gehandhaafd. De bewegwijzering voor het parkeren in het centrum wordt snel op orde gebracht, zodat omrijden niet meer gebeurt.
- de spoorwegovergang in Den Dolder voor motorverkeer wordt afgesloten, omdat dit de veiligheid ten goede komt. Wel moet de bypass natuurlijk goed geregeld zijn.

U bent hier