Programma 2022-2026

01. Wonen

1. Wonen
Wonen is geen markt maar een grondrecht.
Jarenlang heeft Zeist vastgehouden aan de eis van minimaal 30% sociale huurwoningen, dit streven mag zeker niet worden losgelaten. We kunnen veel beter inzetten op meer omdat er in Zeist veel te weinig betaalbare woningen huur- en koopwoningen zijn. Een wachttijd van meer dan 10 jaar voor een huurwoning is onacceptabel.
De SP wil dat:
- de corporaties stoppen met de sloop en verkoop van sociale woningen. Sloop mag alleen als het onvermijdelijk is, in combinatie met nieuwbouw van minimaal hetzelfde aantal nieuwe sociale woningen.
- sterk wordt ingezet op nieuwbouw van betaalbare woningen. Van de bij te bouwen woningen moet zeker 50% in de categorie sociale huur of koop (met name voor starters) vallen. Bij middeldure huurwoningen garanderen we een maximale huurprijs van 950 euro.
- op braakliggende terreinen herbruikbare kleine woningen (denk aan tiny houses) worden geplaatst. Deze spoedwoningen bouwen we als starterswoningen, voor statushouders en jongeren. Tijdelijke woningen bouwen we alleen als er niet op korte termijn permanente bouw kan plaatsvinden
- gemeente en woningcorporaties zorgen voor inbraakveilige huizen.
- de gemeente zorgt dat de publieke ruimte goed wordt onderhouden, de gemeente eist van de corporaties en particuliere verhuurders dat zij de woningen goed onderhouden.
- de gemeente inzet op hergebruik van winkel- en kantoorpanden, door bij langdurige leegstand deze om te vormen tot betaalbare woningen, bijvoorbeeld op het Emmaplein en bij het voormalige V&D pand.
- huisjesmelkers worden bestreden, door zelfbewoningsplicht op te stellen. We pakken verkamering van eengezinswoningen aan.