Zondag? Laat de winkels met rust!

26 november 2014

Zondag? Laat de winkels met rust!

Op zaterdag 29 november organiseren 5 Zeister politieke partijen, PvdA, CDA, SP, ChristenUnie/SGP en Nieuw Democratisch Zeist, een lokaal protest tegen het initiatiefvoorstel "Keuzevrijheid Zondagopenstelling winkels in Zeist", waarbij alle winkels op elke zondag open mogen.

Dit lokale protest, onder het motto "Zondag? Laat de winkels met rust!" start op Belcour (het Emmaplein, bij de fontein) om 12.00 uur. Hier kunt u tussen 12.00 en 16.00 uw mening geven aan de politiek.

Gekozen is voor de laatste zaterdag van november omdat het die dag de Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) is. Die dag is immers de protestdag bij uitstek van iedereen die zich verzet tegen o.a. het consumentisme, de 24-uur-stressmaatschappij en de zevendaagse koopweek. In onze drukke maatschappij zijn de winkeliers en ondernemers u al zes dagen van dienst, rust is dan ook een belangrijke voorwaarde dit te blijven doen.

Partijen willen de Zeister winkeliers een hart onder de riem steken, die geen keuzevrijheid ervaren door de algemene winkelopenstelling op zondag in Zeist. Vooral omdat uit de proef met zondagopenstelling blijkt dat maar 5 tot 10 % van de winkeliers zegt op elke zondag open te willen zijn. Die steun zullen we ook vormgeven met een grote advertentie, waarin alle winkeliers, die ons protest ondersteunen, met naam worden genoemd. De partijen zullen met een korte vragenlijst de winkeliers bezoeken om naar hun opvattingen te luisteren. Ook burgers kunnen een handtekening zetten op onze petitie "Zondag? Laat de winkels met rust!"

De partijen PvdA, CDA, SP, ChristenUnie/SGP en Nieuw Democratisch Zeist vinden dat uit de evaluatie blijkt dat de algemene zondagopensteling meer nadelen heeft dan voordelen. Zij zullen daarom met een alternatief voorstel komen tijdens de raadsdebat op 25 november. Op 9 december besluit de gemeenteraad van de gemeente Zeist over de zondagopenstelling.