Presentatie onderzoeksrapport Ter Braaklaan

18 oktober 2015

Presentatie onderzoeksrapport Ter Braaklaan

Onder anderen wethouder Varkevisser, een aantal raadsleden van andere partijen en een tiental bewoners van de Ter Braaklaan en Vestdijklaan waren 17 oktober aanwezig bij de presentatie van het afrondende rapport over de huurwoningen op de Ter Braaklaan, Vestdijklaan en Schaerweijdelaan. Het centrale thema in dit rapport is de slechte staat van onderhoud en isolatie. Zaken waaraan de woningcorporatie De Kombinatie kan bijdragen om die te verbeteren.

SP-fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy: "Het is een lang proces geweest. Het directe onderzoek aan de woningen door bouwkundige Van der Tol heeft opgeleverd dat er belangrijke zaken moeten worden aangepakt. Buitenmuurisolatie is zo'n ding, maar ook dat het enkelglas wordt vervangen door dubbelglas zonder grote meerkosten. Maar er zijn ook kleinere zaken, waarbij De Kombinatie de bewoners van dienst kan zijn."

Truke Noordenbos, SP-statenlid voor de provincie Utrecht, brengt de aangenomen SP-motie naar voren. Het energiezuiniger maken van huurwoningen wordt hiermee mogelijk zodat "je niet meer moet stoken voor de buitenlucht". Gedeputeerde Van den Berg vertelt over de mogelijkheden, die de provincie biedt. Met het idee van nul-op-de-meter en bijbehorende subsidie moet je woningen energiezuinig maken. De totale lasten voor zo'n huurwoning hoeven niet omhoog, omdat je een lagere energierekening krijgt en de extra kosten voor het uitvoeren van bijvoorbeeld isolatie door een fonds kunnen worden opgevangen. Noordenbos weet daarbij ook te vertellen dat dit ook goed is voor extra werkgelegenheid in de bouwsector.

De Zeister wethouder Johan Varkevisser is blij met deze aandacht door de SP voor deze buurt. Het is zaak dat er aandacht blijft voor een goede woonomgeving en hier gaat duurzaamheid hand in hand. De aanwezige raadsleden roept hij op om "niet elke maand vragen hierover te stellen, maar wel de vinger aan de pols te houden". Pieter Wout Duquesnoy: "Zeker, we zullen kritisch en alert blijven, zeker voor deze buurt van Vestdijklaan, Ter Braaklaan en Schaerweijdelaan."

Omdat de vertegenwoordiger van De Kombinatie het rapport nog niet heeft kunnen lezen doet hij geen toezegging. Vele bewoners hebben zowel met de vertegenwoordiger van De Kombinatie als met raadsleden en wethouder gesproken en hebben hun problemen op die manier duidelijk gemaakt. Duquesnoy stelt dat "De Kombinatie minstens een duidelijk antwoord aan de bewoners dient te geven hoe zij de problemen denken aan te pakken. Dat hebben ze in de ogen van de bewoners en de SP in een eerder stadium behoorlijk laten liggen."

Hier vindt u de volledige tekst van het rapport.

Foto: SP

Wethouder Varkevisser, SP-fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy en SP-statenlid Truke Noordenbos

Foto: SP

Gedeputeerde Van den Berg en SP-fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy