Discussie over informatievoorziening aan de raad

9 september 2015

Discussie over informatievoorziening aan de raad

Voor de vakantie heeft Annemieke Pluijgers namens de SP vragen aan het college gesteld over het weigeren van een afgesproken interview met een gemeenteambtenaar. Annemieke: "De eerste insteek was uiteraard: kan er zo censuur worden opgelegd door de gemeente? Maar toen de beantwoording niet overeen kwam met onze tijdlijn, moesten we als SP ook de informatievoorziening van college naar gemeenteraad in twijfel trekken."

In een heftige discussie in de laatste raadsvergadering voor de vakantie werd door de burgemeester uiteindelijk een feitenrelaas toegezegd. Begin september was dat gehele feitenrelaas, een reconstructie van alle mails en beslissingen, klaar. En er kwam dus een behoorlijk aangepaste beantwoording van de originele vragen. Dit was alweer de derde beantwoording, aangezien er al eerder door het college een aanvulling op de antwoorden was gestuurd.

In de raad van 8 september heeft de SP haar reactie gegeven op deze derde beantwoording. Uit de brief van het college bij de beantwoording staat: "Op basis daarvan (de tijdlijn en gesprekken) zijn de vragen van de SP opnieuw beantwoord. Wij hebben geconstateerd dat de eerder verstrekte informatie gefragmenteerd en soms onvolledig was. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan. We geven intern het communicatieproces extra aandacht en doen dat ook met de contacten met de pers."

Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy stelt dat de SP blij is met deze uiteindelijke beantwoording: De beantwoording sluit nu aan bij het feitenrelaas en ook de waarneming van de SP-fractie. Je kunt nog wel in sommige interpretaties verschillen. Is het interview geweigerd of afgezegd? Hadden de eerder verschenen artikelen wel of niet invloed op de weigering? De gemeente stelt hetvolgende: "Omdat het interview met het AD niet alleen over het afscheid maar mogelijk ook over de toekomst van het zwembad zou gaan is het interview afgezegd en een aanbod voor een gesprek met wethouder Jansen gedaan." De SP denkt dat er ook een andere oplossing mogelijk was geweest om dat portret door middel van een interview te maken en daarnaast een los gesprek over de toekomst te houden.

Pieter Wout Duquesnoy: "Vooropgesteld, de SP is blij met de uiteindelijke beantwoording. Echter, het moet niet nodig zijn, en een politieke partij moet dit niet moeten afdwingen, dat pas na een derde beantwoording de gehele waarheid boven komt. De raadsfracties zijn niet voor niks sterk afhankelijk van informatie van het college. Zo alleen kunnen zij hun werk goed doen. Dan moeten antwoorden ook niet aan twijfel onderhevig zijn." Het college belooft nu extra aandacht te schenken aan het interne communicatieproces. De SP lijkt dit een logisch uitgangspunt en gaat op basis hiervan met vertrouwen door met dit college.

De hernieuwde beantwoording is hier te vinden.