Alle dagen kopen

11 december 2014

Alle dagen kopen

Hebben we net eind november de internationale niet-winkeldag gehad, komt de raad van Zeist met 52 koopzondagen per jaar. De SP wil niet zo'n algemene zondagsopening. Alle winkels in Zeist mogen elke zondagmiddag open. Het grootste deel van de winkeliers wil dit niet, het maakt hun hele sociale leven kapot.

Vele van die winkeliers "zien er totaal geen brood in om met die maffe wedloop mee te doen door 's zondags ook nog eens open te gaan". Ze piekerden er niet over. Hun rust-/familiedag was hen veel meer waard! Dat was ook de inzet van de SP in het raadsdebat, namelijk  bescherming tegen de consumptiedwang en de dwang om "ook open te gaan omdat in de buurgemeente de winkel zondag open is".

Een raadsmeerderheid wil een totale vrijheid. Dat noemen ze hun principiele punt. En dus kon er van geen toenadering of compromis sprake zijn. Zelfs niet met het voorstel het echt aan de Zeister burgers te vragen. Een referendum, tegelijk met de provinciale statenverkiezingen op 18 maart. "Dat referendum is een heel gedurfde keuze van de tegenstanders van de koopzondagen, zegt fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy van de SP: "er is een grote kans dat Zeister burgers massaal zullen stemmen om ook op zondag
gemakkelijk te kunnen winkelen. Het is de taak van de oppositie om de nadelen helder te maken. Maar het kan wel, dat heeft het referendum over de Europeesche grondwet uitgewezen". De SP durft dat referendum wel aan, jammer dat de meerderheid van de raad hier niet
voor kiest. Zie hier een gesprek over het referendum met een Zeister winkelier: http://youtu.be/dNylTQE4CH0

Hoe principieel is die totale vrijheid trouwens? Diezelfde ondernemers in het centrum zijn wel verplicht met de reclamebelasting door de gemeente namens het centrummanagement. Dus dat principiele is er alleen als het uit komt. Net zoals men de cijfers van de evaluatie alle kanten kon opbuigen. Kost het ons parkeergeld of levert het wel wat op, men heeft het gewoon niet kunnen meten. Een mislukte proef, ook omdat er maar op beperkte momenten is gemeten. Maar zelfs dat was geen reden voor de initiatiefnemers om die 52 koopzondagen te beperken. Helaas, dit is alleen een kadeautje voor de grote winkelketens en zal er niet voor zorgen dat kleine, unieke zaakjes in Zeist behouden blijven.