Hoorzitting centrumvisie Zeist

17 november 2014

Hoorzitting centrumvisie Zeist

De grote zaal van de muziekschool was vol op donderdag 13 november. Vele toehoorders, vele insprekers en de gemeenteraad. En die gemeenteraad mocht nog geen meningen geven, maar moest luisteren naar de insprekers. Vele insprekers komen naar de gemeenteraad omdat ze als bewoners vinden dat ze niet serieus genomen zijn in de centrumdialogen en visietafels. En veel mensen zijn geschrokken van het verkeersplan.

Grote weerstand hoor en zie ik tegen het auto-verkeer en de bussen op de Voorheuvel, maar ook het verkeer bij het busstation en de Korte Steynlaan krijgt aandacht. We hebben als raadsleden ook goede raad gekregen, van bewoners, van winkeliers maar ook van de verhuurder van Belcour.

Een van de insprekers, dhr Norbart, stelde ook aan alle aanwezige raadsleden een vraag. Maar omdat de raadsleden bij de hoorzitting alleen moeten luisteren kon daar niet direct antwoord worden gegeven. Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter, wil graag namens de SP een antwoord op deze vraag "Wat vinden de raadsleden van de opkomst, wat vinden ze van wat er gezegd wordt en wat doen ze daarmee?". De SP is heel blij met deze grote opkomst en met de vele insprekers (en ook alle mails, die we de afgelopen tijd hebben ontvangen). De verhalen maken aan ons als raadsleden duidelijk hoe de bewoners zich voelen, hoe het proces is gegaan. Dus de uitspraken dat met het vaststellen van de visie te veel is geluisterd naar de grootondernemers en te weinig naar de bewoners, kunnen we gewoon niet negeren. Ook heel blij is de SP met alle opmerkingen en uitleg over de onmogelijkheden van het gekozen verkeersplan. Pieter Wout Duquesnoy: "Met die informatie en mijn eigen gezonde verstand zal ik dan ook het debat ingaan".

Ook was het goed dat er deskundigen aanwezig waren, zoals dhr Boorder, makelaar. En ook de verhuurder van Belcour. Zij laten hun kant van de visie zien. Maar ook geven zij daarbij eerlijk toe dat er pijnpunten zijn. Voor de winkeliers op de Voorheuvel bijvoorbeeld. Als je dit positief wilt zien dan is er voor die winkeliers nu een "kans voor verandering". Zij kunnen nu een keus maken om te verhuizen naar een ander deel van het Zeister winkelgebied. Om nog enigzins fatsoenlijk een winkel te hebben op het stuk Voorheuvel, waar de bussen, vrachtwagens en auto's allemaal gaan rijden, is echt onmogelijk. In ieder geval deze winkels zijn echt de pineut van deze centrumvisie. En dat is het gewoon niet waard.