Duizenden euro's terugbetalen aan PGb door ex-Pyxis clienten

20 oktober 2014

Duizenden euro's terugbetalen aan PGb door ex-Pyxis clienten

Een bericht op RTV Utrecht laat een belachelijke situatie zien: Oud-cliënten van zorginstelling Pyxis moeten tienduizenden euro's aan Persoons-gebonden Budget (PGB) terugbetalen aan het Agis Zorgkantoor. De verzekeraar claimt het bedrag van de cliënten omdat zij niet de juiste bonnetjes zouden kunnen overleggen van de zorg die ze van Pyxis hebben gekregen.

De ex-cliënten zijn veelal mensen met schulden en bijstandsuitkeringen, die de bedragen tot wel 17.000 euro niet kunnen terugbetalen. Ze zijn slachtoffer van PGB-fraude door Pyxis, wat onder andere reden was voor de overheid om de instelling te sluiten. Medewerkers van Pyxis hebben destijds de bankpassen van de cliënten ingenomen en grote bedragen naar de eigen rekening overgeschreven. De zorginstelling kwam tweeënhalf jaar geleden in het nieuws omdat het cliënten had gehuisvest in onder meer een voormalig benzinestation aan de Zeister Antonlaan. De Inspectie voor de Gezondheidszorg sloot Pyxis waarna de cliënten deels werden ondergebracht bij Altrecht. De SP-Zeist heeft toen met diverse mensen gesproken en aandacht gevraagd voor de clienten in Zeist.

Agis Zorgkantoor voert het verstrekken van PGB's uit, maar ook het innen als de cliënten hun uitgaven niet kunnen verantwoorden. Het zorgkantoor is onverbiddelijk en wil heel veel geld terug van de cliënten, ondanks dat de Inspectie voor de Gezondsheidszorg in een mail aan een ex-cliënt aangeeft dat zoiets niet terecht is. Agis Achmea stelt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen PGB. Het zorgkantoor is bijna drie jaar geleden een onderzoek gestart naar Pyxis, maar men zegt nog niet wat de uitkomst is. De clienten moeten dus nu, zo lijkt het, opdraaien voor de fraude van de zorgorganisatie Pyxis. "Dit is te gek voor woorden", aldus Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter van de SP-Zeist.

De SP heeft de volgende vragen aan het college van B&W gesteld:
1) Indien onder de ex-clienten mensen zijn, die in Zeist wonen, gaat de gemeente in deze zaak iets voor deze mensen doen?
2) Indien het antwoord ja is, aan welke actie denkt het college?
3) Is het college van mening, net als de SP, dat we hier weldegelijk ons vangnet moeten uitvouwen om nog ergere situatie te voorkomen?

Goeden avond.
Pixus werd mninmaal 2 jaar geleden al geslotendoor de inspektie, de verzekering heeft dus gewoon zitten slapen, de psycholoog die met Pixus samen werkte is uit zijn vak gezet.
En verzekeren is ook risico nemen. Kortom uw vragen zijn m.i. zinloos..
Verzekering : eigen schuld dikke bult".
Sta als SP de slachtoffers maar bij in eventuele rechtzaken, maar breng het niet onder bij de gemeente.

Vriendelijke groet Hans.