De participatieladder

9 juli 2014

De participatieladder

Op 24 juni werd in de Eerste Kamer het debat gevoerd over de participatiewet. Veel aandacht was er daar wel voor de mantelzorgboete, vooral ook dat sommige partijen vonden dat dat woord niet mocht worden gebruikt. Over die mantelzorgboete werd dan ook door het kabinet aangegeven dat er nog een onderzoek komt. Maar over de echte participatie zijn vooral de regeringspartijen nogal makkelijk. Uiteindelijk is door de Eerste Kamer de participatiewet met meerderheid aangenomen. De SP-Zeist was, samen met Paul Lempens van ABVA-KABO, bij die eerstekamer-vergadering. Bij Totem heeft men namelijk een voorbeeld gemaakt van de participatieladder en namens Totem Zeist heeft Gerrit van de Berkt deze participatieladder aangeboden aan de Eerste Kamer-commissie.

Het idee dat iedereen moet gaan werken en daarvoor de participatieladder omhoog moet gaan lijkt heel mooi. Maar zoals de participatieladder van Totem liet zien, niet alle treden van de ladder zijn stabiel. Gerrit bracht dit in zijn gedicht ook dat er een goede begeleiding nodig is. Dit kunstwerk van Totem krijgt een mooie plek in de Eerste Kamer, zodat iedereen goed kan zien dat de participatieladder niet zo makkelijk door iedereen opgeklommen kan worden. En dat dus bij de uitvoering van de participatiewet (want helaas, de Kamer heeft de wet wel aangenomen) maatwerk en begeleiding essentieel zijn.

Het gedicht van Gerrit, dat bij de aanbieding van de participatieladder is voorgedragen:

"Hier zijn wij dan vandaag
in Den Haag,
We zijn er naar toe gereisd
met een kunstwerk van atellier Totem uit Zeist.
Het participatieladertje is bestemd voor mensen met een beperking,
waarvoor de moeilijkheidsgraad wordt verhoogd door de digitalisering.
Deze mensen blijven graag aan het werk en bij de les,
maar de echte instroom kan pas bij trede 6
En onder de vierde trede
valt zowat iedereen zonder pardon naar beneden.
Van dit item kunnen we worden bevrijd,
als deze mensen goed worden begeleid
Daarom is het te hopen dat u zich bezint,
voor u aan de participatiewet begint
Een wet die door deze bevolking niet wordt bemind.
Ook hopen wij dat u aan de mensen met een arbeidsbepeking blijft binden,
door een goed plekje voor ons kunstwerk te vinden.
Namens diegene die zijn arbeidsbeperkt,
Teken ik Gerrit van de Berkt."

Foto's: Paul Lempens / Peter Kranendonk